پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118527
نوري المالکي: براي منافع و مصلحت عراق به نفع «العبادي» کناره‌گيري کردم
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 2287

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نخست وزير سابق عراق طي سخناني اعلام کرد که به دليل مصلحت و منفعت عراق به نفع حيدر العبادي از سمت خود کناره‌گيري کردم.

نوري المالکي، نخست وزير سابق عراق دقايقي پس از اعلام کناره گيري خود از قدرت و حمايت از حيدر العبادي، نخست وزير جديد اين کشور تاکيد کرد که مسئوليت و وظيفه قانوني من دفاع از ميهن و مردم بوده و هست. وي در ادامه افزود: عراقي که در جهان گوشه نشين بود امروزه به جايگاه منطقه اي و بين المللي خود را بازگشت.

نوري المالکي گفت: من در دفاع از خود به اهرم هاي قانوني متوسل شدم تا جايي که به چنگ زدن و رها نکردن حکومت متهم شدم.

نخست وزير سابق عراق تاکيد کرد: گرفتن حق به معني رها نکردن قدرت نيست و من در اين مسير به حکم دادگاه اتحاديه پايبند هستم و اين حکم براي من قابل احترام است.

نخست وزير عراق پس از کناره گيري از قدرت اعلام کرد که از حيدر العبادي، نخست وزير جديد اين کشور حمايت مي کند.

نوري المالکي در ادامه به تحولات سوريه و جنگ عليه اين کشور نيزاشاره کرد و گفت: هدف از بحران سوريه تنها براندازي نظام نبوده بلکه ايجاد تغييرات و ترسيم نقشه جديد راه در منطقه بوده است.
وي همچنين تاکيد کرد که بغداد توانسته است از حملات تروريستي عليه عراق جلوگيري کند.

نوري المالکي نخست وزير عراق روز چهارشنبه در نطق هفتگي خود گفته بود: تا صدور راي دادگاه فدرال، اين دولت به کار خود ادامه خواهد داد.

اظهارات مالکي پس از آن صورت گرفت که فواد معصوم رئيس جمهور عراق حيدرالعبادي نامزد ائتلاف همپياني را مامور تشکيل کابينه جديد کرده بود، اقدامي که مخالفت ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري المالکي را به همراه داشته است . ائتلاف دولت قانون که در انتخابات اخير اين کشور ?? کرسي کسب کرده بود خود را بزرگترين فراکسيون براي تصدي پست نخست وزيري مي دانست و از رئيس جمهور عراق خواسته بود که نامزد اين ائتلاف را مامور تشکيل کابينه کند.

عبادي بلافاصله پس از اين انتخاب، رايزني با گروههاي سياسي براي تشکيل کابينه جديد را آغاز کرده است.

نوري المالکي در پي رفع نگراني جريان‌هاي سياسي از بروز هرگونه اقدامات تنش آميز در اين کشور، از پليس و نيروهاي امنيتي اين کشور خواسته بود که از از ورود به مسائل سياسي بپرهيزند.

مالکي در نشستي با حضور افسران، فرماندهان ارتش و پليس به دستگاههاي امنيتي اين کشور توصيه کرده بود در بحران سياسي اين کشور دخالت نکنند و به وظايف خود پايبند باشند.

اين در حالي است که حيدر العبادي يک روز پس از مأمور شدن براي تشکيل کابينه جديد عراق طي سخناني با هدف حفظ وحدت و اتحاد بين جامعه عراق و همگرايي بيشتر بين ائتلاف فراگير شيعيان از نوري المالکي نخست وزير عراق به‌عنوان شريک اصلي در روند آينده سياسي عراق ياد کرد و گفت: مالکي برادر، يار و شريک اساسي در روند سياسي باقي خواهد ماند.

وي همچنين از نقش مالکي در امر مبارزه با تروريسم تشکر و قدرداني کرد و گفت: تلاش‌هاي عظيم نوري مالکي نخست وزير در راه مبارزه با تروريسم و بازسازي کشور قابل تحسين است.

اين در حالي است که آيت‌الله علي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان عراق پيش از اين از گروه‌هاي سياسي اين کشور خواسته به منظور جلوگيري از بروز تنش‌هاي بيشتر از برگزاري تظاهرات اجتناب کنند.

مرجع : الف

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html